Det er primært sundhedsfaglige eksperter, der har rådgivet myndighederne om corona-håndteringen. Derfor har strategien haft mangler, for sundhedsvidenskaben kan ikke svare på, hvordan vi oplyser borgerne, hvad der styrer vores adfærd, og hvordan initiativer får folkelig opbakning, skriver Olav Hesseldahl, cand.mag. i filosofi, og Vincent F. Hendricks, professor i filosofi
Både virksomheder, politikere og forskere må forpligte sig selv og hinanden på at gøre det moralsk rigtige, i stedet for at gøre det, der betaler sig på kort sigt
En varedeklaration på et produkt skulle gerne give folk mulighed for at tage en kvalificeret beslutning. Men varedeklarationer kan fingeres, så æbler forveksles med pærer, lovovertrædere med kunder og produkter med brugere
Diskussionen om indhold og ytringsfrihed på de digitale medier bliver hul, hvis vi ikke husker, at eksponeringen af indholdet på de digitale medier er noget, de kontrollerer suverænt
Der er store penge at tjene og meget magt at vinde ved at sprede fake news. Internettet og robotter gør det nemt og hurtigt at cirkulere historierne, og vores forkærlighed for information, der understøtter vores verdensbillede, betyder, at mange villigt medvirker til spredningen. Det ligner en trussel mod demokrati og en robust samfundsorden
Nøgenbilleder er blevet en værdifuld vare på det digitale marked med både sælgere og købere. Men i informationstidsalderen skulle det nødig blive sådan, at vi opnår social anerkendelse på bekostning af andre
I sagen om kritikken af forholdene i teltflygtningelejren i Haderslev bliver Inger Støjbergs facebookprofil samlingspunkt for polarisering og hård og uforsonlig debat – uanset om ministeren vil det eller ej
I stedet for hele tiden at præsentere os for mere af det samme bør sociale medier konfrontere brugerne med langt flere standpunkter, de ikke er enige i. Det vil føre til en mere nuanceret offentlig debat
Med de sociale mediers indtog minder medieverden i stigende grad om det finansielle marked, hvor hurtighed er et nøgleord og regulering en mangelvare. Hvordan gør de etablerede medier sig relevante igen?
’Semper ardens’ er ikke kun navnet på en af Carlsbergs ølserier, men den gamle bryggers motto: ’Altid brændende.’ At lykkes er ikke forbeholdt eliten, men tillige dem, der er parat til at knokle for det, de vil
Fornuftigt samspil agenter imellem kræver koordination af deres handlinger samt en styring af motivation, så de involverede parter er tilskyndet til at handle, som det er planlagt
I sagen om kritikken af forholdene i teltflygtningelejren i Haderslev bliver Inger Støjbergs facebookprofil samlingspunkt for polarisering og hård og uforsonlig debat – uanset om ministeren vil det eller ej
Med de sociale mediers indtog minder medieverden i stigende grad om det finansielle marked, hvor hurtighed er et nøgleord og regulering en mangelvare. Hvordan gør de etablerede medier sig relevante igen?
Hvis vi nu blot havde været en lille smule mindre intelligente, så kunne vi have gjort os forhåbninger om at sikre artens overlevelse, for så havde overlevelsesinstinktet været intakt
Det har aldrig været nemmere at indhente information, men hvis ikke informationen organiseres og gøres tilgængelig, så den kan konverteres til viden, er den snarere en byrde end et gode
Hvis verdens udfordringer skal imødekommes, nytter det ikke noget, at virksomheder foregiver at være socialt og miljømæssige ansvarlige alene med det sigte at få flere kunder i butikken
Nøgenbilleder er blevet en værdifuld vare på det digitale marked med både sælgere og købere. Men i informationstidsalderen skulle det nødig blive sådan, at vi opnår social anerkendelse på bekostning af andre